דלג לתוכן ראשי

מידע על התנדבות עובדים

מודלים להתנדבות במסגרות תעסוקתיות

מקומות העבודה מפעילים תוכניות התנדבות ורוצים למצוא את המקום הנכון להתנדב בו. העמותות והארגונים מעוניינים לקלוט את המתנדבים. נשמע פשוט? לא כל כך. כדי שהזיווג הזה יצליח לאורך זמן חייבים לפעול בצורה מסודרת ומתוך מחשבה תחילה

התנדבות במקום העבודה

נושא האחריות התאגידית, ובתוכו התנדבות עובדים, צובר תאוצה בשנים האחרונות, ובצדק. מחקרים מוכיחים שתוכניות התנדבות במקום העבודה מועילות הן לעובדים והן למקום העבודה, וּודאי מועילות לעמותות ולארגונים הזקוקים למתנדבים. בצד ההזדמנות הגדולה, נוצר גם אתגר: העמותות נדרשות בראש ובראשונה לחשוף את עצמן לארגונים רלוונטיים, ולהתאים את עצמן ליכולות החברה ועובדיה ולרצונותיהם. מנגד, מקומות העבודה נדרשים לשאלות על זהות הארגון שבו יתנדבו, ועל המשמעות הציבורית וגם המשמעות הפרקטית של קיום ההתנדבות. נושא האחריות התאגידית, ובתוכו התנדבות עובדים, צובר תאוצה בשנים האחרונות, ובצדק. מחקרים מוכיחים שתוכניות התנדבות במקום העבודה מועילות הן לעובדים והן למקום העבודה, וּודאי מועילות לעמותות ולארגונים הזקוקים למתנדבים. בצד ההזדמנות הגדולה, נוצר גם אתגר: העמותות נדרשות בראש ובראשונה לחשוף את עצמן לארגונים רלוונטיים, ולהתאים את עצמן ליכולות החברה ועובדיה ולרצונותיהם. מנגד, מקומות העבודה נדרשים לשאלות על זהות הארגון שבו יתנדבו, ועל המשמעות הציבורית וגם המשמעות הפרקטית של קיום ההתנדבות.

בפניכם מדריך קצר שיעשה קצת סדר בבלגן.

שלב א': באיזה תחום הארגון מעוניין להתנדב?

על מנת להקל על שני הצדדים במציאת ה"זיווג" המתאים, חשוב שהעסק ישאל את עצמו באיזה תחום הוא מעוניין לקיים התנדבות. עסקים רבים בוחרים להתנדב באותו תחום שבו הם פועלים: למשל, חברת תכנות שעובדיה ילַמדו קורס תכנות ילדים משכונת מצוקה. עסקים אחרים מעדיפים דווקא להתרחק מתחום העיסוק שלהם על מנת לתת לעובדים גיוון ועשייה שונה. שתי האופציות כמובן ראויות ומשמעותיות, לכל אחת יתרונות וחסרונות, ועל החברה לבחור באיזו אסטרטגיה היא מעוניינת.

שלב ב': מה המשאבים המושקעים בהתנדבות?

בשלב השני ישאל את עצמו הארגון אילו משאבים הוא מעוניין להשקיע בפעילות. האם הוא משקיע רק את שעות העובדים, או גם כסף? האם הוא מאפשר לעובדים להתנדב על חשבון שעות העבודה או רק לאחריה? האם הוא מסבסד הסעות למקום ההתנדבות? ועוד. שאלות אלו משמעותיות בעת הפנייה לעמותות, על מנת לתאם ציפיות כבר מהרגע הראשון. מובן שגם העמותות מצידן צריכות לעשות חשיבה מוקדמת על מנת להבין אילו צרכים יכולים לקבל מענה על ידי מתנדבים מעסקים, ומה נדרש לשם כך.

התנדבות במקום העבודה

שלב ג': בחירת מודל התנדבות

כדי שהתנדבות תצליח לאורך זמן, חשוב למצוא את הנוסחה המתאימה לפעילות, אשר תתאים גם לעסק וגם לעמותה. באופן כללי, ניתן לדבר על ארבעה סוגים של התנדבות עובדים:

  1. פעילות חד פעמית – התנדבות של עובדי הארגון מול עמותה ספציפית באופן חד פעמי, לרוב פעילות בת יום אחד בשנה. הפעילות יכולה להתקיים בעמותה או בארגון עצמו, למשל הזמנת נערים בסיכון מעמותה מסוימת להתארח בארגון, להכיר את תחומי הפעילות שלו, להיחשף לעולם העבודה וכדומה. היתרון הגדול במודל זה הוא שהעובדים אשר ייקחו חלק בפעילות זו יכולים להיות כל אחד מעובדי הארגון ולרוב לא יצטרכו לעבור הכשרה כלשהי, ובדרך כלל נדרשת פחות עבודה טכנית לארגון ההתנדבות. החיסרון מתבטא בהשפעת ההתנדבות – במרבית המקרים קשה ליצור שינוי משמעותי בהתנדבות חד פעמית, והיא נשארת בגדר פעילות חברתית נחמדה ותו לא.
  2. פעילות חד פעמית חוזרת – פעילות זו היא למעשה פעילות בעלת אופי חד פעמי, אך חוזרת על עצמה כמה פעמים בשנה, כאשר התכנים ומאפייני הפעילות משתנים מפעם לפעם. למשל – ארגון המאמץ בית אבות, ומגיע שש פעמים בשנה לקיים ימי כיף לדיירי בית האבות, בכל פעם סביב נושא אחר. היתרון בפעילות כזו היא שניתן ליצור קשר משמעותי יותר ובעל מעט יותר השפעה, ובמקרים רבים אנו עדים לכך שההתנדבות החוזרת באותו מקום גורמת לעובדים להמשיך ולהתנדב בו גם מעבר לפעילויות הארגון.
  3. התנדבות ארוכת טווח קבועה – מיועדת לעובדים בארגון המעוניינים לקיים פעילות התנדבותית שגרתית. בפעילות זו העמותה תכשיר ותלווה את המתנדבים לאורך כל השנה, והארגון יידרש לאפשר למתנדב להגיע בזמנים קבועים, לרוב אחת לשבוע או אחת לשבועיים. בפעילות זו רק המתנדב שהחל את הפעילות מול העמותה יוכל להגיע ולקיים קשר ישיר ורציף בינו לבין מקבל ההתנדבות. היתרון הגדול טמון באפשרות להשפעה חברתית על הארגון שבו מתנדבים ועל העובד המתנדב. מנגד, התנדבות כזו דורשת משאבים ומאמץ גדולים יותר משני הצדדים.
  4. התנדבות ארוכת טווח, רוטציה בין העובדים – גם פעילות זו מיועדת לארגונים המעוניינים לקיים פעילות התנדבותית שגרתית, אך במודל זה מתאפשרת גמישות עבור העובדים. במודל זה, ההתנדבות הקבועה מחולקת בין העובדים. למשל – בכל שבוע מגיעים לבית תמחוי ארבעה עובדי חברה מסוימת, כאשר בכל פעם מדובר בעובדים אחרים אך מבחינת בית התמחוי מדובר בהתנדבות קבועה של החברה בארגון. היתרון בהתנדבות כזו הוא הגמישות של העובד המתנדב, ומחויבות מצידו של הארגון. מודל זה משיג במקרים רבים מטרות משותפות ופעילות ארוכת טווח טובה וממוסדת.

היכרות עם ארבעת המודלים חשובה לכל עמותה ועסק המעוניינים לעבוד יחד. עם תפירה נכונה של חליפת ההתנדבות עבור כל ארגון וכל עמותה, ניתן להשיג הישגים חברתיים משמעותיים.

שלב ד': שיח פתוח

לאחר שנבחרו מטרות ההתנדבות, האופי והמודל המתאים הן לארגון המתנדב והן לארגון שזוכה להתנדבות – הפעילות מתחילה. אולם, כיוון שהחיים הם דינמיים, חשוב לקיים שיח פתוח בין שני הצדדים ותיאום ציפיות ברור ומתמשך לאורך זמן כדי לוודא שהן מטרות המתנדבים והארגון שלהם והן מטרות העמותה שבה מתקיימת ההתנדבות מתקיימות.

פעלתם באופן מסודר? תיאמתם ציפיות? מכאן השמיים הם הגבול.

נכתב על ידי נתי לוין, יועצת למידה, מתודיקה למידה אפקטיבית בע"מ

עוד על התנדבות עובדים

עמותה? ארגון?

צרו איתנו קשר ותוכלו גם אתם להופיע במאגר שלנו ולקדם את הזדמנויות ההתנדבות שלכם בקהל המתנדבים

צרו קשר